In het hele D&D-multiversum creëren Artificers uitvindingen en magische items van vrede en oorlog. Veel levens zijn opgefleurd of gered door het werk van vriendelijke Artificers, maar er zijn ook talloze levens verloren gegaan door de massavernietiging die is losgelaten door de creaties van bepaalde Artificer uitvindingen.
In de Forgotten Realms is het eiland Lantan de thuisbasis van vele Artificers, en in de wereld van Dragonlance zijn tinker-Gnomes vaak lid van deze klasse. De vreemde technologieën in de Barrier Peaks van de wereld van Greyhawk hebben sommige mensen geïnspireerd om het pad van de Artificer te bewandelen, en in Mystara gebruiken verschillende landen Artificers om luchtschepen en andere wonderbaarlijke apparaten operationeel te houden.
Echte barden zijn niet gebruikelijk in de wereld. Niet elke "bard" die in een herberg zingt of narren in een koninklijk hof is een bard. Het ontdekken van de magie die verborgen zit in muziek vereist harde studie en een zekere mate van natuurlijk talent dat de meeste troubadours en jongleurs missen. Het kan echter moeilijk zijn om het verschil te zien tussen deze artiesten en echte barden. Het leven van een bard wordt doorgebracht met zwerven door het land, kennis verzamelend, verhalen vertellend en levend van de dankbaarheid van het publiek, net als elke andere entertainer. Maar een diepgaande kennis, een niveau van muzikale vaardigheid en een vleugje magie onderscheiden bards van hun medemensen.
Een Paladin zweert gerechtigheid hoog te houden, met de goede dingen van de wereld stand te houden tegen de oprukkende duisternis, en te jagen op de krachten van het kwaad waar ze ook op de loer liggen. Verschillende paladijnen richten zich op verschillende aspecten van de zaak van gerechtigheid, maar ze zijn allemaal gebonden door de eden die hen de macht geven om hun heilige werk te doen. Hoewel veel paladijnen toegewijd zijn aan goden van het goede, komt de macht van een paladijn evenzeer voort uit een toewijding aan gerechtigheid zelf als van een god.
Paladins trainen jarenlang om de vaardigheden van gevechten te leren, waarbij ze een verscheidenheid aan wapens en bepantsering beheersen. Toch zijn hun krijgskunsten ondergeschikt aan de magische kracht die ze gebruiken: de kracht om zieken en gewonden te genezen, om de goddelozen en ondoden te verslaan, en om de onschuldigen en degenen die zich bij hen voegen in de strijd voor gerechtigheid te beschermen.
Strijders van de wildernis, rangers zijn gespecialiseerd in het jagen op de monsters die de randen van de beschaving bedreigen - mensachtige raiders, razende beesten en wangedrochten, verschrikkelijke reuzen en dodelijke draken. Ze leren hun prooi te volgen zoals een roofdier dat doet, sluipend door de wildernis bewegend en zich verstoppend in struikgewas en puin. Rangers richten hun gevechtstraining op technieken die bijzonder nuttig zijn tegen hun specifieke favoriete vijanden.
Dankzij hun bekendheid met de wildernis, verwerven rangers het vermogen om spreuken uit te spreken die de kracht van de natuur benutten, net zoals een druïde dat doet. Hun spreuken, net als hun gevechtsvaardigheden, benadrukken snelheid, stealth en de jacht. De talenten en vaardigheden van een ranger worden aangescherpt met dodelijke focus op de grimmige taak om het grensgebied te beschermen.
Als teken dat haar vrienden moeten wachten, kruipt een halfling naar voren door de kerkerhal. Ze drukt een oor tegen de deur, haalt een set gereedschap uit en trekt in een oogwenk het slot open. Dan verdwijnt ze in de schaduw terwijl haar fighter vriend naar voren komt om de deur open te trappen.
Een sluipmoordenaar schuilt in de schaduw van een steegje terwijl zijn handlanger zich voorbereidt op haar rol in de hinderlaag. Wanneer hun doelwit - een beruchte slavendrijver - de steeg passeert, schreeuwt de handlanger, komt de slavenhandelaar op onderzoek en snijdt het mes van de moordenaar zijn keel door voordat hij een geluid kan maken.
Rogues vertrouwen op vaardigheid, stealth en de kwetsbaarheden van hun vijanden om in elke situatie de overhand te krijgen. Ze hebben een talent voor het vinden van de oplossing voor zowat elk probleem, en demonstreren een vindingrijkheid en veelzijdigheid die de hoeksteen vormen van elk succesvol avontuurlijk feest.